Prokop na Dakaru zazářil v autě, Macháček stoupá vzhůru

Martin Prokop ve Fordu obsadil třetí místo. Nad síly českého pilota ve Fordu byli jen vítězný Katařan Al-Attíja v Toyotě a Sébastien Loeb se speciálem Prodrive.

Třetí příčku vybojoval i pilot kamionu Aleš Loprais. Ten se za volantem Pragy dokázal jako jediný dostat mezi suverénní piloty ruského Kamazu. Vede Dmitrij Sotnikov, za nímž český jezdec zaostává o 9:15 minuty.

„Viděl jsem, že kluci měli nějaké problémy s navigací. Viktor (Chytka – navigátor) udělal naopak skvělou práci, neztratili jsme žádný čas s navigací. Jeli jsme čistě,“ uvedl Prokop na sociálních sítích.

Jezdec Benzina Orlen Teamu je třetí i celkově, na Al-Attíju ztrácí 22:39 minuty. Jihlavský pilot jel takticky, až do mezičasu na 240 km se držel kolem 15. pozice. Pak ale zabral a využil také problémů řady rivalů.

Například dakarský rekordman v počtu vítězství Stéphane Peterhansel si na 153. kilometru poškodil přední nápravu, musel čekat na pomoc a na dalších mezičasech měl více než pětihodinovou ztrátu na Al-Attíju.

Vedle Lopraise se v první desítce hodnocení kamionů umístil Martin Macík mladší v Ivecu (6.) a přes zdržení při defektu i chilský pilot Buggyry Ignatio Casale (8.) s Tatrou. Martin Šoltys s druhým Ivecem v barvách stáje Big Shock! Racing nabral v etapě více než dvouhodinovou ztrátu.

Z českých motocyklistů se do první dvacítky prodral jen Jan Brabec na 17. místě. Milan Engel obsadil 21. pozici, Martin Michek 43. a David Pabiška skončil na 65. příčce.

V celkovém pořadí se Brabec posunul do top 20, naopak pro Michka nedělní ztráta téměř 70 minut znamenala propad až do páté desítky.

„Asi na 50. kilometru se stala navigační chyba, což rozhodilo celý předek. Pětačtyřicet minut jsme bloudili ve skupinkách. Se mnou byl například Toby Price, Ricky Brabec a Kevin Benavides… Myslím, že nás zamotal Španěl Joan Barreda. Když jsme jeli po pistě, tak se najednou vrátil zpátky a trošku tam celý startovní pole rozhodil,“ uvedl Michek z týmu Orion-Moto Racing Group.

V celkovém pořadí se na prvních čtyřech místech seřadili jezdci čtyř různých značek. Vedení si udržel Australan Daniel Sanders na stroji Gas Gas. Tři minuty za ním se umístili Pablo Quintanilla s Hondou, Matthias Walkner na KTM a Adrien van Beveren v sedle Yamahy.

Josef Macháček v buggy Can-Am byl v hodnocení lehkých prototypů dvanáctý, celkově je na tom o místo lépe.

„Nečekal jsem, že kolem Háilu budou tak těžké terény, protože jsem tady jel před dvěma týdny závod. Pořadatel ale našel skály, kameny, pláně. Byla to poctivá africká etapa,“ uvedl Macháček, který podobě jako řada dalších jezdců po dlouhém hledání vynechal jeden z kontrolních bodů a očekává penalizaci.

Nedělní etapa příliš nevyšla českým jezdcům na čtyřkolce. Zdeněk T"ma byl jedenáctý a Tomáš Kubiena s deficitem téměř šest hodin sedmnáctý. Oba tak vypadli z první desítky celkového pořadí.

„Je to asi nejtěžší úvod Dakaru, jaký jsem zažil. Fakt dobrá zkouška. Osmdesát kilometrů před koncem jsem se ztratil,“ přiznal Tůma.

Prudký déšť a následné povodně přinutily pořadatele změnit plány. V pondělí se místo plánované první části maratonské etapy s koncem v provizorním bivaku bez mechaniků se pojede klasická rychlostní zkouška.

Zdroj: aktualne.cz

Prokop na Dakaru zazářil v autě, Macháček stoupá vzhůruProkop na Dakaru zazářil v autě, Macháček stoupá vzhůruProkop na Dakaru zazářil v autě, Macháček stoupá vzhůru